dilluns, 22 de maig del 2017

PREMIS SANT JORDI 2017

Comencem la publicació dels Remis Sant Jordi d'enguany amb l'article d'opinió guanyador en aquesta modalitat. És un treball de l'Aroa Tort, de 2n de Batxillerat, que reflexiona sobre l'ensenyament de la llengua i la literatura en aquesta etapa educativa. Enhorabona a l'Aroa i als diferents premiats, els treballs dels quals anirem publicant. 

LES LLENGÜES HAN DEIXAT DE SER IMPORTANTS?

Qualsevol alumne o professor de Batxillerat sabrà del que parlo quan començo l'article preguntant-me si les llengües, referint-me tant al català com al castellà, ja no tenen importància. O, en general, qualsevol persona pot saber a què em refereixo si es mira un horari de primer o segon de Batxillerat. Potser en un principi no se n'adonarà, però si hi para una mica d'atenció, veurà que l'horari destina dues hores a l'assignatura de Llengua i Literatura Catalana i dues a Llengua i Literatura Castellana.

Dues hores. Únicament dues hores per a cada llengua per, a primer explicar tota la literatura des de l'Edat Mitjana fins a l'actualitat (tal com dicten els llibres de text), a més de vigilar que els alumnes no perdin la seva base de llengua, i per, a segon, preparar tot un temari, més que extens, que entra a la Selectivitat. Realment és possible dur a terme aquestes classes, que sempre comencen més tard i acaben abans, cosa que fa que acabin quedant en una hora i escaig de cada llengua a la setmana?

Tanmateix, malgrat que el currículum de Batxillerat no destina ni un 15% de les seves hores a les classes de llengua, en les proves de la Selectivitat, juntes valen un 40% de la nota total de la fase general. I això, com s'explica? És que les llengües es consideren massa senzilles per dedicar-los tant de temps? Els alumnes ja haurien de tenir una bona base de llengua, per la qual cosa no cal dedicar tantes hores a repassar-les i poden anar a les PAU menys preparats? Personalment, considero que la realitat és molt diferent. El fet que siguin senzilles o no, penso que depèn de la percepció de cada estudiant, de la seva facilitat per les lletres, si li agraden o no, si hi té interès... I, que tinguin una bona base, és quelcom molt relatiu. No tothom arriba a segon de Batxillerat sabent escriure i redactar bé, sense fer faltes d'ortografia, i tenint uns mínims coneixements de gramàtica per passar amb èxit les proves de la Selectivitat de català i castellà.

Seguint amb els percentatges, més de la meitat de les hores de Batxillerat es dediquen a les modalitats de cada branca, sigui la que sigui. I, a les PAU, quant compten les específiques? Una de les quatre, la que es col·loca dins la fase general, un 20%. I les altres serveixen per pujar nota, a la part específica, és a dir, molts alumnes ni tan sols és necessari que les facin. I per això tantes hores dedicades a aquestes assignatures, perquè després amb prou feines comptin? Tot i així, és cert que són les modalitats les que encaminen l'alumne cap a allò que vol estudiar després. Si està cursant biologia i química, aquests coneixements li serviran a la carrera, de la mateixa manera que si fa humanitats, l'ajudaran al que vulgui fer d'estudis a la universitat. Però no és més prioritari treure bona nota a la Selectivitat per poder entrar allà on cadascú vulgui? No seria més equitatiu destinar tres hores a cada llengua (així com es fa amb les llengües estrangeres, a les quals se'ls dóna més hores que a la resta de llengües) i tres a cada modalitat? Aleshores no seria més “just”, pel que fa a matèries, i més “bo” per als alumnes, els quals tindrien suficients hores per preparar totes les assignatures de les PAU?


Per tant, per als currículums de batxillerat les llengües han deixat d'importar. Amb l'extens temari que hi ha per donar, és evident que les hores que s'hi dediquen són insuficients. I, en aquest cas, no hi té res a veure el fet que es doni més o menys importància al català que al castellà. Les dues llengües compten igual, igual de poc. Tota la resta d'assignatures les superen en hores. I realment no és més prioritari ensenyar primer als alumnes a expressar-se en un full en blanc, sense errors, del tipus que siguin, i després ja donar-los qualsevol coneixement de la resta de matèries? Sincerament, no crec que calgui aprendre tant sobre literatura (com a primer) i gramàtica, encara que sigui important per la Selectivitat, i també considero que sí que cal aprendre a escriure i a redactar relativament bé, perquè penso que això és el que servirà a qualsevol estudiant, faci la carrera que faci.

                                         (Aroa Tort López, 2n C Batxillerat)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada