LES
LLENGÜES HAN DEIXAT DE SER IMPORTANTS?
Qualsevol alumne o professor de
Batxillerat sabrà del que parlo quan començo l'article
preguntant-me si les llengües, referint-me tant al català com al
castellà, ja no tenen importància. O, en general, qualsevol persona
pot saber a què em refereixo si es mira un horari de primer o segon
de Batxillerat. Potser en un principi no se n'adonarà, però si hi
para una mica d'atenció, veurà que l'horari destina dues hores a
l'assignatura de Llengua i Literatura Catalana i dues a Llengua i
Literatura Castellana.
Dues hores. Únicament dues hores
per a cada llengua per, a primer explicar tota la literatura des de
l'Edat Mitjana fins a l'actualitat (tal com dicten els llibres de
text), a més de vigilar que els alumnes no perdin la seva base de
llengua, i per, a segon, preparar tot un temari, més que extens, que
entra a la Selectivitat. Realment és possible dur a terme aquestes
classes, que sempre comencen més tard i acaben abans, cosa que fa
que acabin quedant en una hora i escaig de cada llengua a la setmana?
Tanmateix, malgrat que el currículum
de Batxillerat no destina ni un 15% de les seves hores a les classes
de llengua, en les proves de la Selectivitat, juntes valen un 40% de
la nota total de la fase general. I això, com s'explica? És que les
llengües es consideren massa senzilles per dedicar-los tant de
temps? Els alumnes ja haurien de tenir una bona base de llengua, per
la qual cosa no cal dedicar tantes hores a repassar-les i poden anar
a les PAU menys preparats? Personalment, considero que la realitat és
molt diferent. El fet que siguin senzilles o no, penso que depèn de
la percepció de cada estudiant, de la seva facilitat per les
lletres, si li agraden o no, si hi té interès... I, que tinguin una
bona base, és quelcom molt relatiu. No tothom arriba a segon de
Batxillerat sabent escriure i redactar bé, sense fer faltes
d'ortografia, i tenint uns mínims coneixements de gramàtica per
passar amb èxit les proves de la Selectivitat de català i castellà.
Seguint amb els percentatges, més
de la meitat de les hores de Batxillerat es dediquen a les modalitats
de cada branca, sigui la que sigui. I, a les PAU, quant compten les
específiques? Una de les quatre, la que es col·loca dins la fase
general, un 20%. I les altres serveixen per pujar nota, a la part
específica, és a dir, molts alumnes ni tan sols és necessari que
les facin. I per això tantes hores dedicades a aquestes
assignatures, perquè després amb prou feines comptin? Tot i així,
és cert que són les modalitats les que encaminen l'alumne cap a
allò que vol estudiar després. Si està cursant biologia i química,
aquests coneixements li serviran a la carrera, de la mateixa manera
que si fa humanitats, l'ajudaran al que vulgui fer d'estudis a la
universitat. Però no és més prioritari treure bona nota a la
Selectivitat per poder entrar allà on cadascú vulgui? No seria més
equitatiu destinar tres hores a cada llengua (així com es fa amb les
llengües estrangeres, a les quals se'ls dóna més hores que a la
resta de llengües) i tres a cada modalitat? Aleshores no seria més
“just”, pel que fa a matèries, i més “bo” per als alumnes,
els quals tindrien suficients hores per preparar totes les
assignatures de les PAU?
Per tant, per als currículums de
batxillerat les llengües han deixat d'importar. Amb l'extens temari
que hi ha per donar, és evident que les hores que s'hi dediquen són
insuficients. I, en aquest cas, no hi té res a veure el fet que es
doni més o menys importància al català que al castellà. Les dues
llengües compten igual, igual de poc. Tota la resta d'assignatures
les superen en hores. I realment no és més prioritari ensenyar
primer als alumnes a expressar-se en un full en blanc, sense errors,
del tipus que siguin, i després ja donar-los qualsevol coneixement
de la resta de matèries? Sincerament, no crec que calgui aprendre
tant sobre literatura (com a primer) i gramàtica, encara que sigui
important per la Selectivitat, i també considero que sí que cal
aprendre a escriure i a redactar relativament bé, perquè penso que
això és el que servirà a qualsevol estudiant, faci la carrera que
faci.
(Aroa Tort López, 2n C Batxillerat)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada